پلمپ دفاتر
یکی از فعالیتهایی که در انجام حسابداری اصولی و قانونی تاثیر به سزایی دارد، پلمپ دفاتر میباشد. در این مقاله سعی میکنیم توضیحات بیشتری دراینخصوص به شما عزیزان ارائه نماییم. سپیدارمحاسب با تخصصهای مالی، مالیاتی، حسابداری و حسابرسی در خصوص قبول پروندههای موفقشده در اینخصوص تجربیات و پیشنهادهای خوبی را در اختیار شما میگذارد. این تیم با تجربه ۱۵ ساله در ارائه ای خدمات، موفق به همکاری با کسبوکارهای مختلفی بودهاست. در خصوص مشاوره رایگان در این زمینه، همین حالا با ما تماس بگیرید و موضوع را با ما مطرح کنید. برای تماس با ما اینجا را کلیک/لمس کنید.
باتوجه بهقوانین مصوبه، کلیه شرکتهایی که ثبت میشوند باید دارای پلمپ دفاتر باشند. در اداره ثبت شرکتها، پلمپ دفاتر انجام میشود. در نتیجه یکی از مهمترین اقدامات بعد از ثبت شرکت، پلمپ دفاتر تجاری میباشد.
شرکتهای تجاری در جهت اظهارات هزینهها و درآمدهای خود نیاز به دفاتر پلمپ دفاتر دارند که این موضوع در ماده ۶ قانون تجارت برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی تصویب شدهاست. در ادامه به انواع دفاتر مالی میپردازیم همراه ما باشید.
انواع دفاتر تجاری
هر تاجری بهاستثناء کسبه جزء، مکلف است ۴ قسم دفتر داشته باشد:
- دفتر روزنامه
- دفتر کل
- دفتر دارائی
- دفتر کپیه
پلمپ دفاتر بهصورت دفتر کل و روزنامه می باشند که بر حسب کارکرد بهصورت ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ برگی میباشند. کلیه شرکتهای فعال حتی در صورتی که فعالیتی ندارند، باید در جهت مشخص کردن عملکرد مالی خود پلمپ دفاتر را تکمیل نمایند. در صورتی که مدیران شرکت در تکمیل این دفاتر کوتاهی نمایند، باعث علیالرأس شدن شرکت نیز میشوند. الزامیاست که تاجر در هنگام تکمیل این دفاتر، کلیه اموال و دارایی ها از جمله منقول و غیر منقول و دیون مطالبات سال گذشته خود را با تمام جزئیات در دفتر ثبت و امضا نماید.
دفتر دارایی مورد استفاده قرار نمیگیرد و تاجران معمولا بجای آن از ترازنامه و یا بیلان استفاده میکنند.
تعریف ترازنامه
در تعریف ترازنامه باید بهاین صورت بیان کرد که:
خلاصهای از نتیجههای حسابهای دفتر کل و یا دفتر دارایی میباشد که بهشکل جدول مانده حساب شرکت و یا موسسه را نشان میدهد.با استفاده از این سند در زمان بررسی مشخص میشود که شرکت در مدت فعالیت بهسوددهی رسیدهاست و یا ضرر کردهاست.
دفتر روزنامه چیست؟
این دفتر روزنامه، دفتریاست که در آن کلیه هزینههای سود و زیان بهصورت روزانه درج میشود.
دفتر کل چیست؟
بهدفتری که در آن ریز هزینههای دفتر روزنامه بهصورت هفتگی وارد شود، دفتر کل میگویند.
نکته:
دفاتر قانونی مورد تایید سازمان امور مالیاتی، دفاتری هستند که مطابق مقررات مواد ۱۱ و ۱۲ قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱، در اداره ثبت اسناد و دفتر مشاغل از طرف ادارات امور اقتصادی و دارایی پلمپ گردد.
اولین گام برای ثبت دفاتر تجاری چیست؟
در ابتدا برای ثبت درخواست و ثبت دفاتر پلمپ مراجعه به سایت اداره ثبت شرکتها به نشانی اینترنتی www.irsherkat.ssaa.ir و ورود بهبخش ثبت پلمپ دفاتر تجاری شرکتها میباشد. شما بهدو صورت میتوانید اقدامات ثبت پلمپ دفاتر را انجام دهید:
- در روش اول موسسین شرکتها با دردست داشتن و ارائه مدارک مورد نظر بهسایت مراجعه کرده و مراحل پیچیده ثبت دفاتر را انجام میدهند.
- در روش دوم با مراجعه به موسسه متخصص ثبتی و حقوقی و در اختیار گذاشتن مدارک و مجوزهای لازم به کارشناسان ثبتی خیال خود را از صحیح و به موقع انجام شدن امور آسوده خواهید کرد. تنها با یکبار مراجعه به موسسه کارهای ثبت دفاتر را به سرانجام خواهید رساند.
مراحل ثبت پلمپ دفاتر
۱- بعد از مراجعه بهسایت اداره ثبت و ورود به ثبت دفاتر تجاری باید تمام اطلاعات خواستهشده در مورد متقاضی ثبت دفاتر در سایت بارگزاری شود.
۲- در قسمت ثبت دفاتر نوع شخصیت را شخصیت حقوقی انتخاب کرده و تمامی اطلاعات مربوط به متقاضیان ثبت را وارد میکنید.
۳- با وارد کردن اطلاعات صحیح در سامانه ثبت، پیامکهایی در خصوص انجام هر یک از مراحل ثبتی برای شما ارسال خواهد شد. در این زمان باید اطلاعات خواستهشده در زمینه شروع و تکمیل سالهای مالی را واردکنید.
۴- این اطلاعات باید دقیق و بر پایه روز و ماه و سال مالی موردنظر باشد. این نکته را در نظر بگیرید که زمان پایان سال مالی بر اساس ثبت شخص حقوقی و نیز درخواست زمان پلمپ در نظر گرفته نمیشود.
۵- سپس با پر کردن فیلد مخصوص به آدرس معین شده برای دریافت دفاتر پلمپ که باید اطلاعات کامل و صحیح نشانی شرکت باشد درج شود. دفاتر پلمپ شده به آدرس وارد شده ارسال می شود. پس باید در زمان درج آن دقت کافی را داشت.
۶- برای مرحله بعد اطلاعات شخصیت حقوقی را مشاهدهکنید و در صورت صحت آنها تایید مدارک را وارد نمایید. در غیر این صورت باید برای اصلاح آن به واحد ثبتی مراجعه کنید.
۷- در مرحله بعدی بر طبق اطلاعاتی که متقاضی وارد کردهاست شماره پیگیری به متقاضی ارائه میشود.
۸- سپس سمت هر فرد را در شرکت، از فهرست انتخاب کرده و اطلاعات اعضای هیئت مدیره را در سایت وارد میکنید.
۹- در مراحل بعد اسامی اعضای هیئت مدیره شامل نام و نام خانوادگی و تمامی مدارک شناسایی اعضا را وارد میکنید و به مرحله بعدی میروید.
۱۰- گام بعدی در ثبت پلمپ دفاتر، اعضای هیئت مدیره را در شرکت مشخص کرده و سمت هرکدام از اعضا و مسئولیت محدود و یا نامحدود آنها را در شرکت مشخص نمایید و “حقامضاءداران” را نیز در شرکت مشخص میکنید.
۱۱- در ادامه بخشی وجود دارد که شامل دفتر مورد تقاضای شخص حقوقی می باشد. در آن بخش باید نوع دفاتر پلمپ از دفاتر روزنامه کل و روزنامه و تعداد برگهای آن و جلد آن دفتر را مشخص نمایید و اطلاعات درج شده را ذخیره بکنید.
۱۲- برای گام بعد باید مدارک و اظهارنامههای پلمپ دفاتر مورد تایید در سایت را با زدن دکمه تایید مشخص بکنید.
۱۳- پس از تکمیل اطلاعات در خصوص ثبت پلمپ دفاتر باید اصل مدارک و اظهارنامه را به اداره ثبت ارسال نمائید تا اداره پست دفاتر را به آدرسی که از قبل در سایت وارد کردهاید ارسالکند.
۱۴- با دریافت شماره پیگیری پلمپ دفاتر با وارد کردن اطلاعات و زمان تحویل مدارک به پست را قید نمایید و پذیرش نهایی را کلیککنید و بهمرحله بعدی میروید.
۱۵- پس از ارسال مدارک مورد نیاز برای ثبت دفاتر، بازرسان آنها را بررسی میکنند و در صورت تایید مدارک از سوی آنها گزارش تایید پرداخت وجه دفاتر صادر خواهد شد. متقاضیان باید وجه مربوطه را به صورت اینترنتی در سایت پرداخت کنند.
چرا باید دفتر پلمپ کنیم؟
پس از تاسیس و ثبت شرکت، از اولین اقداماتی که باید انجام گیرد، پلمپ دفاتر است. پلمپ دفاتر توسط مرجع ثبت شرکتها انجام میشود. بهاین صورت که تمام صفحات شمارهگذاری میشود و شماره ثبت شرکت در آن وارد میشود و مهر اداره ثبت شرکتها در آن درج میشود. بهطوری که امکان دست بردن در آن صفحات و جابجایی وجود نداشته باشد.
در پایان هر سال مالی هم شرکت باید دفاتر را به اداره مالیات تحویل بدهد. حتی اگر فعالیتی ندارید و تمام صفحات دفتر سفید است. سوالی که مطرح میشود این است که اگر شرکت عدم فعالیت خود را ثبت کند باز هم پلمپ دفاتر اجباری است؟
در پاسخ باید گفت که پلمپ دفاتر در هر صورت اجباری است. حتی اگر شرکت فعالیت ندارید و یا عدم فعالیت خود را ثبت کردهباشد.
روش پر کردن دفاتر پلمپشده
حالا که با پلمپ دفاتر آشنا شدید، خوباست ببینیم تجار باید در پر کردن دفاتر چه قواعدی را رعایتکنند؟
- تمامی معاملات و صادرات و واردات در دفاتر مذکور باید به ترتیب تاریخ در صفحات مخصوص نوشته شود. حک کردن و همچنین سفید گذاشتن، بیش از آنچه در دفتر نویسی معمول است، نباید وجود داشته باشد. در حاشیه و یا بین سطور نوشتن ممنوع است و تاجر باید تمام آن دفاتر را از ختم هر سالی لااقل تا ده سال نگاه دارد. (قانون تجارت، ماده ۱۳)
- وظیفه نگهداری دفاتر تجاری برای تشخیص میزان مالیات به درآمد و تعیین مرور زمان مالیاتی پنج سال است.
- ابتدا باید موارد را در چرکنویس تنظیم نموده و سپس در دفاتر کل وارد نمایید. بدین صورت از خط خوردگی و نامرتب بودن جلوگیری می شود. سپس بعد از صحت اطلاعات در دفتر به درستی آنها را وارد نمایید.
- دفاتری که تجار برای امور تجاری خود به کار می برند، در صورتی که مطابق مقررات این قانون تنظیم شوند، بین تجار در امور تجاری سندیت خواهد داشت. در غیر این صورت علیه صاحب آن معتبر است. (قانون تجات ماده ۱۴)
چنانچه در هرکدام از مراحل فوق دچار مشکل شدید و یا سوالی داشتید کارشناسان سپیدار محاسب با شماره تماس ۰۹۱۲۵۱۴۷۱۳۷ همیشه در کنار شما خواهند بود. همچنین از طریق تکمیل فرم زیر میتوانید درخواست مشاوره رایگان خود را برای ما ارسال بفرمایید.